Dan dienen bedrijven die met een sterke terugval in hun activiteiten worden geconfronteerd, terug te vallen op de aanvraag van die ‘gewone’ economische werkloosheid. De voorbije 2 jaar is echter aangetoond dat die regeling heel wat onnodige administratieve overlast betekent voor onze bedrijven (en hun werknemers). Daarom vraagt VKW Limburg dat de vereenvoudigde procedure veralgemeend wordt.
“Waarom het moeilijk blijven maken, als we intussen hebben geleerd dat het heel wat eenvoudiger kan.” zegt Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg. “De tijdelijke werkloosheidsregeling ‘corona’ loopt in principe af op 31 maart. Een overgangsregeling is wellicht nog verder aangewezen, omdat veel bedrijven zich terug gaan moeten aanpassen. Bovendien zullen we ook moeten kijken naar bedrijven die economisch zwaar en erg plots getroffen worden door het Oekraïneconflict en de economische sancties waarvan we de impact nog niet kennen. Maar onze vraag is vooral om de in het kader van de coronacrisis vereenvoudigde aanvraagprocedure te veralgemenen. Minstens zouden hier lessen uit moeten getrokken worden om de administratieve plichtplegingen rond economische/tijdelijke werkloosheid in belangrijke mate en snel te verminderen.”
Bedrijven die omwille van aantoonbare verminderde activiteiten te wijten aan de coronacrisis tijdelijke werkloosheid dienden in te roepen, konden dit de voorbije 2 jaar doen zonder uitgebreide administratieve kennisgeving aan de RVA en zonder het bezorgen van het zogenaamde C3.2A formulier (‘controlekaart’) aan de tijdelijk werkloos gestelde werknemer.
De tijd dringt. Wanneer een werkgever op 1 april economische werkloosheid wil inroepen voor zijn bedienden, dan moet hij al uiterlijk op 10 maart een aanvraagformulier ‘C106A’ indienen bij de RVA. Om op tijd te beschikken over de nodige controlekaarten, moeten die ook reeds medio maart besteld worden om ze op papier te printen bij de sociale secretariaten, ze via de werkgever te distribueren en uit te delen aan de werknemers.
Concreet vragen we dat:
- Er voor nieuwe aanvragen economische werkloosheid een structurele vereenvoudiging komt voor alle sectoren van het stelsel economische werkloosheid, waarbij:
- door RVA veel soepeler wordt omgegaan met de aanvraagtermijn
- de termijn van kennisgeving van 7 dagen wordt ingekort
- de ‘mededeling 1ste dag’ per maand per werknemer en de uitreiking van controlekaarten worden afgeschaft
- het ‘validatieboek’ niet meer moet worden bijgehouden (betekent telkens overtypen om dit te uploaden en bij nieuwe werknemers steeds opnieuw aanvullen, …)
- de maandelijkse aangiftes om het recht op tijdelijke werkloosheid vast te stellen (ASR2) en van de uren tijdelijke werkloosheid (ASR5) worden geïntegreerd
- er bij een lopende periode van economische werkloosheid makkelijker nieuw aangeworven medewerkers kunnen worden toegevoegd.
- Dat zolang er een coronaregeling in voege is omtrent quarantaine of kinderopvang, de TWOC hiervoor wordt aangehouden of dat het gewone stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht kan worden toegepast, zonder poespas met controlekaarten en met een ex-post controle door de RVA van de verschillende attesten, zodat zo snel mogelijk kan worden gehandeld.
- Er een automatische overgang komt voor werknemers en bedrijven die vandaag nog gebruik dienen te maken van TWOC naar het stelsel economische werkloosheid, zonder dat zij een nieuwe aanvraag moeten doen en zonder een verplichte werkweek tussen de 2 systemen.