di 01 dec.

DE RE-NAISSANCE VAN FRYNS: EEN START-UP VAN 130 JAAR

Het Hasseltse Fryns anno 2020 omschrijf je best als een start-up die 130 jaar geleden is opgericht. Een re-naissance. Nadat het merk Fryns terug in handen van de familie kwam, installeerde Michel Fryns de volledige stokerij opnieuw in Hasselt.

Nadat het merk Fryns terug in handen van de familie kwam, installeerde Michel Fryns, gepassioneerde vierde generatie en ervaren ondernemer, de volledige stokerij opnieuw in Hasselt. In deze stokerij gebeurt alles volgens de oude principes. Duurzaam. Authentiek. Alle grondstoffen komen rechtstreeks van de nabijgelegen graanvelden en fruitgaarden. Alle smaken en grondstoffen worden door distillatie en maceratie verwerkt tot het eindproduct.

Michel Fryns: “We brengen traditie, vakmanschap en knowhow naar een compleet nieuwe jonge doelgroep die waarde hecht aan authenticiteit. Waarbij we constant innoveren en inspelen op wat de klant wil. Met een vernieuwend gamma waaronder zelfs een alcoholvrij aperitief op basis van verse gember. Een beetje ‘rebels’ zijn in de toch nog conservatieve wereld van de gedistilleerde dranken.”

Corona speelt het ‘jonge’ bedrijf parten maar zet tegelijkertijd de creativiteit en ondernemingszin op scherp. Ook al zijn ze al aanwezig in 350 verkooppunten, drankenhandels, wijnhandelaren en grootwarenhuizen, de horeca die dicht is, proefsessies die niet kunnen doorgaan en zelfs de sluiting van winkels die hun producten verkopen, het maakt het allemaal niet evident. ‘You try it in the pub and you buy it in the shop’, weet je wel.

Na lang sleutelen pakken ze nu uit met kant-en-klare cocktails onder het label ‘Lady Jane’s choice’. Door een mixologist uitgewerkt en samen met de stoker ontwikkeld.

“Het idee hiervoor is ontsproten tijdens de eerste lockdown. Inspelend op convenience. De consument tegemoet komen in wat hij zoekt. Genoemd naar een aangetrouwde tante Jane van onze familie die in de jaren 1920 heel hard geleefd zou hebben volgens de verhalen. 3 cocktails die smaken alsof ze vlak voor je neus door een mixologist met liefde zijn gemaakt. En een ideaal eindejaarsgeschenk voor bedrijven”, aldus nog Michel Fryns met een knipoog die zich voorgenomen heeft om van Fryns terug een sterk Limburgs merk te maken met nationale en internationale faam.

Gedurfd, creatief en innovatief ondernemerschap dat we graag in de kijker zetten.

KLIK voor meer positieve verhalen