ma 18 mrt.

Van uitdaging tot opportuniteit: de krapte op de arbeidsmarkt

Waar we het vroeger over knelpuntberoepen hadden, spreken we vandaag eerder over een knelpunteconomie. Volgens de criteria komt vandaag namelijk één op drie beroepen in aanmerking voor die stempel. Daar zijn verschillende oorzaken en oplossingen voor, maar belangrijker: wat kan jij als bedrijf vandaag doen om personeel te vinden én te behouden? Je leest het in deze blog.

De babyboomers die massaal op pensioen gaan en het onderwijs dat niet voldoende is afgestemd op het werkveld: het zijn wellicht de twee grootste redenen waarom er vandaag 200.000 vacatures openstaan in België. Toch is het geen probleem dat zich louter binnen onze landsgrenzen afspeelt, maar eentje waar het grootste deel van de ontwikkelde wereld mee te kampen heeft.

Een serieuze uitdaging dus, die krachtige beleidskeuzes vergt en waarvoor VKW Limburg in Powerbooster 3 van ons verkiezingsmemorandum 15 concrete actiepunten naar voor schuift. Maar intussen kan je zelf als bedrijf natuurlijk ook heel wat ondernemen om het schaarse talent te overhalen om voor jouw bedrijf te kiezen en minstens even belangrijk: hoe je datzelfde talent vervolgens ook kan behouden.

Zo trek je nieuw talent aan…

Versterk je employer branding

Jouw reputatie als werkgever is cruciaal. Promoot een cultuur die balans tussen werk en privé, professionele groei en een positieve werkomgeving behelst. Zo geef je je bedrijf een streepje voor op de concurrentie, die wellicht minder bezig zijn met hun imago.

Wees creatief in je wervingsmethoden

Traditionele wervingsmethoden volstaan niet langer. Benut sociale media, video's, en interactieve evenementen om je vacatures onder de aandacht te brengen. Samenwerkingen met onderwijsinstellingen kunnen ook nieuwe talenten aanboren.

Bied flexibele werkopties

Flexibiliteit is hét sleutelwoord in de huidige arbeidsmarkt. Thuiswerkmogelijkheden en flexibele uren maken je bedrijf aantrekkelijker voor een breder scala aan kandidaten.

Investeer in ontwikkeling

Laat zien dat je bereid bent te investeren in de ontwikkeling van je medewerkers. Trainings- en ontwikkelingsprogramma's zijn niet alleen aantrekkelijk voor potentiële kandidaten, maar verhogen ook de vaardigheden van je huidige team.

… En zo hou je je huidige werknemers tevreden

Creëer doorgroeimogelijkheden

Duidelijke carrièrepaden en kansen op promotie tonen aan dat je investeert in de toekomst van je werknemers. Dit kan een krachtige stimulans zijn voor medewerkers om langdurig bij het bedrijf te blijven.

Bied een competitief salarispakket

Zorg ervoor dat je salarispakketten concurrerend zijn binnen de sector. Vergeet niet dat secundaire voorwaarden zoals pensioenplannen en gezondheidszorg ook een belangrijke rol spelen.

Cultiveer een sterke bedrijfscultuur

Een cultuur waarin samenwerking, innovatie en diversiteit worden gewaardeerd, draagt bij aan een positieve werkomgeving waar medewerkers zich gewaardeerd en geïnspireerd voelen.

Implementeer mentorprogramma’s

Koppel nieuwe of minder ervaren werknemers aan mentoren binnen je organisatie. Dit bevordert niet alleen de ontwikkeling van vaardigheden maar ook de integratie in de bedrijfscultuur.

De krapte op de arbeidsmarkt vormt ongetwijfeld een uitdaging, maar ook een kans. Wie zich het beste aanpast, heeft een streepje voor op de concurrentie en de kans om te groeien waar anderen stagneren.