vr 17 feb.

Ondernemers voor de Klas: Limburgse bedrijfsleiders stimuleren ondernemerschap bij jongeren

Tussen 16 januari en 10 maart loopt de 13e editie van Ondernemers voor de Klas, het grootste onderwijsproject tussen scholen, hogescholen, universiteiten en bedrijven in Vlaanderen. Dit initiatief - waarvan VKW Limburg destijds de bezieler en initiatiefnemer was en dat nu vanuit Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) wordt georganiseerd - heeft als doel jongeren een beter beeld te geven van wat ondernemen en werken in een onderneming betekent, ze uit te leggen welke vaardigheden belangrijk zijn op de werkvloer, maar vooral om ze goesting te doen krijgen om ondernemend te zijn.  Alleen in Limburg al vinden er 145 gastlessen plaats. In totaal geven 600 ondernemers, bedrijfsleiders en professionals gedurende 8 weken 1000 gastlessen in heel Vlaanderen aan laatstejaars secundair en studenten hoger onderwijs.

Bedoeling van dit initiatief is om jongeren een beter beeld te geven van wat ondernemen en werken in een onderneming betekent, ze uit te leggen welke vaardigheden belangrijk zijn als werknemer op de werkvloer, maar vooral om ze goesting te doen krijgen om zelf ondernemend te zijn”, zeggen Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg en Peter Coenen, directeur van Vlajo. “De persoonlijke verhalen van bedrijfsleiders inspireren onze jongeren en schetsen de competenties die op de bedrijfsvloer nodig zijn in een duidelijke context. Het is fantastisch dat zoveel drukbezette ondernemers en bedrijfsleiders zich met plezier vrijmaken om hun ervaringen te delen en in dialoog te gaan met hun toekomstige medewerkers. Getuigenissen die bij die jongeren echt blijven kleven. En waarbij ze meteen getriggerd worden zelf ook het ondernemerschap te overwegen.”

Met een belangrijke studie- of beroepskeuze in het vooruitzicht, zitten veel jongeren met belangrijke vragen, zoals: wat verwachten bedrijven van afgestudeerden? Welke vaardigheden zijn noodzakelijk om in een bedrijf succesvol mee te draaien en wat betekent ondernemerschap en ondernemer zijn nu precies? Dankzij deze lessen groeit het wederzijds begrip tussen werkgevers en toekomstige werknemers en krijgen de jongeren een duidelijk inzicht in het belang van ondernemerschap én ondernemingszin. Hierdoor worden ze geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan en hun ondernemersdromen na te jagen.

Hoe verloopt een gastles van Ondernemers voor de Klas/Aula?

Gedurende twee lesuren vertelt de gastspreker over zijn of haar bedrijf en wordt ingegaan op vragen van jongeren over ondernemen en de bedrijfswereld. Het interactieve karakter is een grote meerwaarde voor alle partijen. Leerlingen en studenten krijgen antwoorden op concrete vragen en vormen zich een beter beeld van de bedrijfs- of ondernemerswereld. Voor bedrijfsleiders is dit een mooie gelegenheid om hun ondernemersvisie aan jongeren mee te geven, hen te enthousiasmeren voor het ondernemerschap, te vertellen wat men van toekomstige werknemers verwacht en te discussiëren met hun toekomstige medewerkers.

Weldra ook aftrap voor STEM Ondernemers voor de Klas

Aansluitend, van 20 maart tot 12 mei, volgt het ‘STEM Ondernemers voor de Klas’-project dat de brug slaat tussen STEM-bedrijven en STEM-klassen. Want wie kan de jongeren beter warm maken voor een loopbaan in techniek, technologie en wetenschappen dan zij die er beroepsmatig elke dag gepassioneerd mee bezig zijn?


Lieze Geebelen (Proactify) – Lyceum Genk


Erik Houben (4Result) – Campus de Helix Maasmechelen


Sam Stijckmans (Nitto) – Sint-Martinusscholen Herk-de-Stad

Peter Van Eylen (LED Techno) – Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder

Sven Jorissen (BNP Paribas Fortis) – Sint-Jozef Instituut Bokrijk

Miet Vangertruyden (CVO International nv)

Frans Joseph Joosten (Futech) – Sint Maria school Geel

Nico De Baerdemaeker (Annelies & co) – TISM Bree