Enkele opvallende bevindingen:
- 62% gebruikt vandaag al AI in een of andere vorm.
- 57% schat de impact van AI op hun bedrijf in als 'hoog' of 'zeer hoog'.
- AI wordt vooral ingezet voor marketing en verkoop.
- 82% gebruikt AI voor verbeterde efficiëntie en productiviteit.
- 79% beoordeelt de impact van AI op de algehele bedrijfsstrategie als 'positief' of 'zeer positief'.
- 72% denkt dat AI de toekomst van zijn/haar sector sterk zal beïnvloeden.
- 75% heeft plannen om het komende jaar AI-toepassingen te implementeren of uit te breiden.
Maar ook:
- 66% geeft aan dat een gebrek aan kennis en vaardigheden over AI een probleem is.
Uit die cijfers kunnen we concluderen dat Limburgse bedrijven zeker niet achterblijven als het gaat over de implementatie in hun bedrijf. Meer nog: een grote meerderheid is er vandaag al mee bezig en verwacht in de toekomst nog meer in te zetten op AI. Cijfers die de innovatiedrang van de bedrijven in onze provincie nog maar eens in de verf zetten.
Hot topic
“Bij VKW Limburg merken we dat AI sinds anderhalf jaar een veelgevraagd onderwerp is voor onze seminaries, opleidingen en werkgroepen. Ook viel op dat ondernemers en bedrijfsleiders vaak wel over AI hebben gehoord, maar niet altijd concreet weten hoe ze die technologie moeten gebruiken in hun organisatie”, vertelt Gert Schreurs van VKW Limburg.
“Eenzelfde evolutie die we als digital agency ook opmerkten. Het onderwerp ‘AI’ valt steeds vaker in onze klantgesprekken. Bedrijven weten dat ze ‘iets’ met AI moeten doen, maar wat juist? Dat is voor hen niet altijd helder”, aldus Steffen Brans, CEO van Wisemen.
Om die verhoogde interesse in AI te kwantificeren, besloten VKW Limburg en Wisemen om een grootschalige enquête op poten te zetten bij Limburgse bedrijven. Van kleinere kmo’s tot grote bedrijven, in allerlei sectoren: een mooie spreiding die nuttige resultaten opleverde.
“62% van de respondenten gebruikt vandaag al een of andere vorm van AI en dit zal alleen maar fors toenemen. Mensen in het bedrijf aanmoedigen om AI te gebruiken zodat ze zelf productiever worden is belangrijk. Maar de échte meerwaarde zal zitten in radicale innovatie van de hele bedrijfsorganisatie die kan leiden tot forse productiviteitsverbeteringen”, besluit Gert Schreurs van VKW.