wo 12 jul.

Limburgse bedrijven maken inhaalbeweging op vlak van innovatiesteun

Tweede hoogste totaalbedrag ooit, maar toch raakt Limburg nog niet aan haar aandeel in de Vlaamse economie

De Limburgse bedrijven kregen vorig jaar 20,3 miljoen euro aan innovatiesteun toegekend, een lichte stijging van een half miljoen euro ten opzichte van een jaar geleden. Doordat de totale innovatiesteun die Vlaanderen verleende het afgelopen jaar behoorlijk terugliep, werd vergeleken met het economisch gewicht van de Limburgse economie echter wel een forse inhaalbeweging gemaakt.

De grote achterstand die Limburg de voorbije jaren opliep werd het afgelopen jaar dus bijna in een klap teniet gedaan. De innovatiesteun die de Limburgse bedrijven in 2022 wisten binnen te rijven bedroeg 20,34 mio euro, zo’n half miljoen meer dan in 2021. Qua totaal bedrag is dit op coronajaar 2020 na (23,7 mio) het hoogste bedrag ooit. Maar dus ook nog wel altijd een half miljoen ‘te weinig’. De steun in 2022 was immers goed voor zo’n 10,5% van alle innovatiesteun die Vlaanderen vorig jaar verleende, maar het economisch gewicht van Limburg in de Vlaamse economie bedroeg volgens de laatste gekende cijfers (2021) 10,7%.

Het was van 2015 geleden dan de Limburgse bedrijven (grote ondernemingen en KMO’s samen) in de buurt kwamen van wat redelijkerwijs als steun te verwachten zou zijn op basis van gewicht van onze Limburgse economie in de totale Vlaamse economie. Ook al ging het toen over slechts 16,6 mio euro, toch was dit toen goed voor 11,4% en dus meer dan Limburgs’ economisch aandeel.

De Vlaamse innovatiesteun kende de voorbije jaren een serieuze hausse met sterke stijgingen in 2018 en 2019 en met coronajaar 2020 als toppunt. Limburg daarentegen kende een dieptepunt in 2017 en kon ondanks stijgingen de jaren nadien die achterstand nooit goedmaken met telkens slechts zo’n 7,5% van de innovatiemiddelen die naar Limburg kwamen. In 2022 viel het bedrag dat Vlaanderen spendeerde aan innovatieondersteuning om diverse redenen behoorlijk terug, tot 193 mio euro ten opzichte van 269 mio euro 2021, terwijl Limburg er dus wel nog licht op vooruitging.

Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg: “Wij merken dat onze leden steeds meer het belang van innovatie inzien en qua innovatiekracht absoluut niet moeten onder doen voor de rest van Vlaanderen. Het is dan ook goed om zien dat we er het afgelopen jaar in geslaagd zijn in de buurt te komen van wat ons aandeel (minstens) zou moeten zijn. Zeker geen reden echter om op onze lauweren te rusten, er is nog een hele weg te gaan. We zien immers nog vaak gemiste kansen voor onze Limburgse ondernemers, die met innovatiesteun ongetwijfeld nóg straffer uit de hoek zouden kunnen komen. We zetten onze advies- en sensibiliseringsacties via seminars en vanuit onze VKW Academy dan ook graag verder om onze Limburgse bedrijven aan te zetten om nog meer én ambitieuzere dossiers in te dienen en zo ons rechtmatige aandeel in het innovatiegeld helemáál op te eisen.”

“Bedrijven die een dossier indienen voor innovatiesteun bij het Vlaams Agentschap Ondernemen hebben trouwens een behoorlijk grote kans dat hun dossier wordt goedgekeurd.” zegt Johan Schildermans, manager belangenverdediging en kennis bij VKW Limburg. “Uit de cijfers van het jaarverslag 2021 van VLAIO zie we dat van de behandelde aanvragen respectievelijk 95% van de onderzoekprojecten en 84% van de ontwikkelprojecten werden goedgekeurd. Mooie slaagpercentages, zelfs als we er rekening mee houden dat er voorafgaand aan de indiening informeel uiteraard al enige schifting gebeurt door de adviseurs van VLAIO en/of subsidie/innovatie consultants die dossiers en de opmaak van een goed plan begeleiden. Maar voor wie een goed en degelijk uitgewerkt project heeft, loont het absoluut de moeite om innovatiesubsidies aan te vragen. Zeker ook voor KMO’s. Wij zijn vanuit VKW Limburg graag bereid mee te kijken naar de mogelijkheden.”