di 20 feb.

AI is een must voor jouw bedrijf. Maar hoe begin je eraan?

Steeds meer bedrijven willen graag ‘iets’ met AI doen. En dat is logisch, want je kan tegenwoordig geen webinar of blog meer volgen, zonder dat je als ondernemer geconfronteerd wordt met de oneindige voordelen van AI. De kans dat je een basisbegrip hebt van het ‘waarom’, is dus groot. Maar het ‘wat’ en ‘hoe’? Daar zijn nog veel vragen rond. En die proberen we in deze blog te beantwoorden.

Uit een recente studie van McKinsey blijkt dat een derde van de bedrijven wereldwijd al in enige vorm gebruikmaakt van generatieve AI. Bovendien verwacht 75% van de ondervraagden dat deze technologie binnen drie jaar een grote impact zal hebben op hun sector. Forrester, een andere toonaangevende consultant, voorspelt dan weer dat de toepassingen van generatieve AI jaarlijks met 36% zullen groeien tot 2030. De conclusie is overal dezelfde: zonder AI gaat jouw bedrijfsefficiëntie erop achteruit, met alle gevolgen van dien.

Wereldwijd experimenteren bedrijven met het integreren van generatieve AI in hun bedrijfsprocessen. Maar veel organisaties gebruiken die tools, zoals ChatGPT, Bard, DALL-E, of Lokalise, zonder een doordachte strategie. Uiteraard levert sporadisch gebruik van zo’n tools voordelen op, maar het is verre van de ideale aanpak. De vraag blijft dus: hoe zet je generatieve AI strategisch in binnen je organisatie voor maximaal rendement?

Vier best practices

  • Integreer AI in jouw bestaande IT-infrastructuur

AI-tools moeten toegang hebben tot zoveel mogelijk relevante informatie en data van je organisatie. Door AI-tools te integreren binnen je bestaande IT-architectuur, kun je hun zelflerend vermogen optimaal benutten. Anders gezegd: de tools leren jouw organisatie, klanten en situatie kennen.

Een veelgebruikte manier om AI te implementeren binnen bestaande IT-architecturen is een composable DXP (Digital Experience Platform). Dat is een platform waarin uiteenlopende tools en technologieën op een goed geïntegreerde en samenhangende manier samenwerken om creatie, beheer en optimalisatie van de beste digitale klantervaringen te verzorgen. 

  • Structureel gebruik

Het is essentieel dat iedereen in de organisatie die baat heeft bij AI, het ook daadwerkelijk gebruikt. Dit betekent een brede implementatie van AI in alle relevante afdelingen, niet alleen beperkt tot een enkele marketeer of afdeling. 

Een goed voorbeeld daarvan is de spiksplinternieuwe Copilot van Microsoft. Voor een kleine meerprijs wordt er in je hele Office pakket AI geïntegreerd. Concreet: wil je een mail typen in Outlook, maar je weet niet direct hoe je moet antwoorden? Laat Copilot je helpen. Powerpoint-presentatie maken op basis van bestaande info? Copilot staat voor je klaar. Hetzelfde principe geldt voor alle andere tools van Microsoft Office.

  • Hou je opties open

Flexibiliteit en wendbaarheid in IT zijn cruciaal. Een best-of-breed-aanpak, waarbij je de beste tools selecteert die bij jouw organisatie passen, stelt je in staat om te blijven innoveren en aanpassen. Op die manier kun je eenvoudig tools vervangen of verwijderen die je niet meer wilt gebruiken, zonder afhankelijk te zijn van één leverancier.

  • Een visie op lange termijn

Veel organisaties zijn bezig met vandaag en morgen. Maar niet met overmorgen. Stel jezelf dus de vraag: hoe willen we dat onze IT-architectuur er over vijf tot tien jaar uitziet? Bedrijven die zo’n visie succesvol implementeren in hun organisatie, plukken daar zeer binnenkort de vruchten van.

AI als katalysator voor bedrijfssucces

AI is geen magisch wondermiddel dat al jouw problemen oplost, maar het heeft wel degelijk het potentieel om output aanzienlijk te verhogen en kosten te verlagen. Door een strategische implementatie binnen je IT-architectuur en het aanmoedigen van brede adoptie binnen jouw organisatie, kan je als bedrijf een voorsprong nemen en sneller innoveren dan je concurrenten.