wo 22 feb.

79% van ondernemers ligt wakker van voortbestaan van onderneming

KMO Excellence van VKW en Vlerick biedt handvaten om ‘aan’ in plaats van ‘in’ je bedrijf te werken

Een groeiende kmo leiden, was altijd al een stevige uitdaging voor de ondernemer. Maar de actuele bedrijfscontext zorgt voor extra kopzorgen. Verandering, onzekerheid en steeds wijzigende omstandigheden zijn de norm geworden, niet de uitzondering. Dat maakt het leven als bedrijfsleider er niet makkelijker op. Niet verwonderlijk dus dat onderzoek uitwijst dat 79% van de ondernemers – ook letterlijk – wakker ligt van het voortbestaan van hun onderneming. VKW Limburg en de Vlerick Business School, die al een jarenlange traditie hebben van intensief samenwerken, slaan de handen in elkaar om Limburgse ondernemers te helpen in hun groei door het aanreiken van concrete handvaten via een doelgerichte opleiding: KMO Excellence.

Onderzoek leert ook dat het niet de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne of de stijgende energieprijzen zijn die ondernemingen het meest fnuiken in hun groei. De grootste groeiblokkades zitten vaak in het bedrijf zelf. Dat blijkt uit de Groeiscan, een methodologie van Vlerick Business School die professor Miguel Meuleman - één van de topdocenten van de KMO Excellen-opleiding - mee ontwikkelde.

Eén van die groeiremmers is de ondernemer zelf. Een groeiende kmo betekent een stevige uitdaging. Vooral omdat je moet professionaliseren terwijl je groeit. Uit onderzoek blijkt dat ondernemers te lang blijven hangen in een operationele rol. Ze werken te veel ‘in’ in plaats van ‘aan’ het bedrijf. Terwijl een visie en strategie ontwikkelen om het bedrijf op een duurzame manier te doen groeien even belangrijk is als de dagelijkse werking.

Yoeri Severy, oprichter van Yappa is een voorbeeld van een ondernemer die door woelig water werd geholpen dankzij die juiste handvaten. Hij startte 21 jaar geleden als student met Yappa, een digital agency in Hasselt, dat mensen en organisaties bijstaat in hun digitale groei. Ondertussen zijn ze met 26 ‘Yappanezen’. Zijn rol als leider evolueerde sterk doorheen de tijd. Op zoek naar ondersteuning volgde Yoeri een Vlerick-traject dat hem uitdaagde om naar zijn blinde vlekken te kijken. Ondertussen gaat hij er intern prat op een context te creëren waar talentontwikkeling, autonomie en uitdaging centraal staan. Extern ligt de focus dan weer helemaal op de expertise van de medewerkers. “KMO Excellence leerde me vooral dat strategie ook gaat over bepaalde zaken zeker niet doen”, aldus Yoeri Severy.

VKW Limburg en de Vlerick Business School organiseren op 2 maart ‘s ochtends een infomoment waar Vlerick prof Hans Crijns inzichten aanreikt om een bedrijf te doen groeien, aangeeft waarin succesvolle kmo’s verschillen van minder succesvolle en leert hoe je de slagkracht van je kmo verhoogt en daardoor je eigen levenskwaliteit als bedrijfsleider verbetert. En waar ondernemer Yoeri Severy inzicht geeft in het traject dat hij aflegde en hoe de opleiding KMO Excellence hierin een doorslaggevende rol speelde.

De opleiding KMO Excellence laat ondernemers toe om hun groeiende kmo verder te professionaliseren, en op die manier het bedrijf naar het volgende niveau te tillen.

Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg is enthousiast over deze unieke samenwerking met Vlerick: “Deze intensieve opleiding met als eindresultaat een ondernemingsplan, met input van business coaches en andere ondernemers, zorgt ervoor dat de KMO-eigenaar minder hoeft bezig te zijn met het operationele door te steunen op efficiënte processen en een goed team, en meer tijd gaat hebben om bezig te zijn met de groei en het grotere bedrijfsplaatje.”  

Interesse? Kom naar het infomoment op donderdag 2 maart 2023.