Wat is een familiebedrijf en waarom zijn ze belangrijk?
De definitie van een familiebedrijf uitgelegd en er wordt aangehaald waarom ze zo belangrijk zijn.
De definitie van een familiebedrijf uitgelegd en er wordt aangehaald waarom ze zo belangrijk zijn.
Wim Voordeckers, hoogleraar, Universiteit Hasselt:
Een familiebedrijf is een bedrijf waar één of meerdere families de meerderheid van de aandelen in handen heeft (voor private bedrijven) of een significant controlebelang heeft (voor beursgenoteerde bedrijven) en waarin de controlerende familiale aandeelhouder de strategie wil en kan bepalen. Vaak zal dit gepaard gaan met een vertegenwoordiging in het management en of Raad van Bestuur.
In Limburg zijn 80% van de bedrijven een familiebedrijf. Hoe is deze groei ontstaan?
Als een bedrijf opstart spreken we van het stadium van de stichtende eigenaar. Als die eigenaar kinderen heeft, komt na verloop van tijd de vraag op tafel van de familiale opvolging, waardoor we gaan spreken van een “echt” familiebedrijf. De meeste bedrijven volgen een dergelijk traject met (de intentie tot) familiale opvolging wat het hoge aantal familiebedrijven verklaart. Niet enkel in Limburg, maar ook in Vlaanderen bestaat 75% van de bedrijven uit familiebedrijven. En hoewel er verschillen bestaan tussen landen, kunnen we besluiten dat wereldwijd en dus ook in Europa, familiebedrijven een belangrijke economische impact hebben en de meerderheid van de bedrijven uitmaakt.
Waarom zijn familiebedrijven zo belangrijk?
Gert de greve, partner, Van Havermaet
Familiebedrijven hebben een langetermijnvisie. Ze investeren en zijn gemiddeld meer betrokken bij hun werknemers. Ook hechten zij veel belang aan een hecht netwerk. Zij vormen de ruggengraat van onze economie.
Wim Voordeckers, hoogleraar, Universiteit Hasselt
Familiebedrijven hebben een belangrijke economische impact, zoals de bijdrage aan het bruto binnenlands product en de werkgelegenheid, en ze gaan in economische moeilijke tijden meer veerkracht vertonen - bijvoorbeeld bij het behoud van de werkgelegenheid.