Het sociale medialandschap is de afgelopen jaren sterk veranderd. Nieuwe kanalen duiken op en vergen een andere aanpak om jouw doelgroep aan te trekken. Dat je de bomen door het bos soms niet meer ziet, is heel normaal.
Toch kan je niet meer zonder sociale media om jouw business te boosten en jouw marketing, sales en recruitement doelstellingen te behalen. Organisaties die sociale media efficiënt gebruiken in hun communicatiemix, zien dit meteen vertaald in resultaten. Voorbeelden hiervan kan je vinden onder de titel “Alumni” op deze pagina.
Tijdens Social Media Mondays, een gezamenlijk initiatief van VKW Limburg en Hogeschool UCLL (Diepenbeek), word je ondergedompeld in het social media landschap en leer je hands-on tips & tricks om jouw bedrijf helemaal social media-proof te maken.
PROGRAMMA
Sessie 1 : Introductie tot het social media landschap
maandag 21 oktober 2024
In deze sessie krijg je inzicht in het huidige social media landschap en de laatste trends. Daarnaast ontdek je ook de belangrijkste voordelen van sociale media voor bedrijven aan de hand van cases en voorbeelden. We gaan dieper in op de kenmerken en verschillen van Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, en YouTube. Na deze sessie weet je welke kanalen het meest relevant zijn voor jouw organisatie.
Sessie 2 : Social media plan en content plan
maandag 4 november 2024
In deze sessie leren we jou hoe je een effectief social media content plan opstelt en content creëert. Nadien is het tijd om zelf aan de slag te gaan!
- Stap-voor-stap gids voor het opstellen van een effectief social media plan.
- Wat is een content plan en waarom is het belangrijk? Strategieën voor het creëren van waardevolle en consistente content.
- Concreet aan de slag met contentcreatie
Sessie 3 : LinkedIn en Employer/Personal Branding
maandag 18 november 2024
LinkedIn is niet enkel geschikt om aan jouw personal branding te werken, maar ook aan de uitstraling en employer branding van jouw organisatie.
-
Employer branding
Hoe positioneer je je organisatie als aantrekkelijke werkgever? Strategieën voor het aantrekken van nieuwe medewerkers.
-
Personal branding
Het belang van personal branding op LinkedIn voor zowel individuen als organisaties, incl. concrete voorbeelden.
-
LinkedIn Advertising
Hoe zet je LinkedIn in als advertentieplatform om talent te werven en je merk te versterken.
Sessie 4 : Social media advertising I
maandag 25 november 2024
- Introductie tot Meta (Facebook en Instagram) advertising
Basisprincipes en voordelen van adverteren op Meta-platforms.
- Campagne opzetten
Stap-voor-stap handleiding voor het opzetten van een effectieve advertentiecampagne.
- Doelgroepbepaling
Hoe definieer en bereik je je doelgroep? Segmentatie en targeting technieken.
- Budgetbepaling
Wat is het ideale budget dat je moet inzetten om te adverteren?
Sessie 5: Social media advertising II
maandag 2 december 2024
- Geavanceerde advertentietechnieken
Dieper ingaan op retargeting, lookalike audiences en verschillende types van advertenties.
- Adverteren volgens funnel principe
Wat is het en waarom is het interessant?
- Creatieve strategieën
Hoe maak je advertenties die opvallen en converteren? Tips voor visuals en copywriting.
Sessie 6 : Rapportering en optimalisatie van social media ads
maandag 16 december 2024
- KPI's en metrics
Welke cijfers zijn belangrijk en hoe interpreteer je deze? Inzicht in de belangrijkste KPI’s voor social media advertenties.
- Rapportage tools
Gebruik van tools voor het meten en rapporteren van advertentieprestaties.
- Optimalisatie technieken
Hoe optimaliseer je je campagnes voor betere resultaten?