do 07 mrt.

Dagopleiding: ‘Purpose’ als de kern van duurzame sterke groei en rendabiliteit

  • Wat?

    Dagopleiding

  • Waar?

    VKW Limburg
    Kunstlaan 16
    3500 Hasselt

  • Wanneer?

    7 maart 2024


    08.30 - 17.00 uur

     

  • Prijs?

    € 395 (excl. btw)

‘Purpose’ als de kern van duurzame sterke groei en rendabiliteit

Inclusief testimonial over het purpose gedreven bedrijf Mathieu Gijbels door Hendrik Swennen, CEO Gijbels Group

Aan de Harvard Business School werd ontdekt dat er naast drie bekende groeistrategieën bij bedrijven met jaarlijkse +30% groei, er een vierde succesvolle driver van groei is met dezelfde groei-impact, en dat is ‘Purpose’. Daarom wordt ‘purpose’ uit de wollige periferie van de strategie gehaald en wordt het de kern van vele groeistrategieën. ‘Purpose’ realiseert duurzame groei, zorgt voor blijvende relevantie in een snel veranderende wereld vol met turbulenties en versterkt de relatie met alle stakeholders.

Het ontwikkelen van Purpose kan op verschillende manieren gebeuren. Bedrijven kunnen vertrekken vanuit een eigen ethisch DNA en cultuur en van daaruit, met een eigen intrinsiek engagement, maatschappelijk zinvolle strategieën ontwikkelen. Deze retrospectieve aanpak  zal maar succesvol zijn als ‘Purpose’ ook ‘Profit’ wordt. Deze waardegedreven aanvliegroute zal tijdens de opleiding vooral door Wim Van Den Bossche worden benaderd.

Purpose strategie kan ook prospectief worden ontwikkeld, vanuit de trends die impact hebben op de business en de potentiële groeikansen hiervan met een maatschappelijk zinvol karakter. Maar om ‘purpose washing’ te vermijden zal ‘Profit’ ook wel ‘Purpose’ moeten zijn.  Deze groeigedreven aanvliegroute zal tijdens de opleiding vooral door groeistrateeg Geert Vanhees worden benaderd.

Beide aanvliegroutes komen samen in de business case en getuigenis van Hendrik Swennen, CEO van Gijbels Group, over ‘Purpose’ die niet zonder ‘Profit’ kan, en over de gezonde ‘Profit’ van ‘Purpose’. Hendrik zal getuigen over hoe ‘Purpose’ en ‘Profit’ gestalte kreeg en krijgt bij Mathieu Gijbels.

PROGRAMMA

Deze dagopleiding gaat over:

  1. Het scheppen van een theoretisch kader waarbinnen ‘purpose’ past.
    • Wat is ‘purpose’?
    • Wat is het onderscheid tussen ‘purpose’ en andere concepten zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen, het grote ‘why’, missie, visie, strategische doelen?
    • Wat is het spanningsveld met marketing?

  2. De praktische implementatie van ‘purpose’ in uw organisatie.
    • Op welke twee manieren kan je een ‘purpose’ ontwikkelen? Retrospectief, ethisch en prospectief, groeigedreven.
    • Op welke manier rol je een ‘purpose driven’ strategie uit?
    • De Do’s en don’ts van ‘purpose’.
    • Enkele voorbeelden van multinationals maar ook KMO’s
    • Op welke verschillende manieren kan ‘purpose’ de groei versterken?
    • Wat zijn de kenmerken van purpose gedreven ondernemingen?

  3. Testimonial over de ‘Purpose’ en Profit’ van Mathieu Gijbels.